Vandring runt Subbeberget.

Idag tog jag en promenad från Kusthotellet och runt fyren och söderöver och kom så småningom tillbaks till hotellet. Har nog bara färdats till fots på dessa stigar en gång tidigare och det var när jag sprang ett Varbergslopp. Tog ett antal bilder under denna promenaden, som jag lägger ut här. Det började med att Europafärgan lade ut från Varberg.

Så en bild på  Kusthotellet.

Sedan går vandringen vidare.

En vy söderut över Södra Näs.

Så en strandbild med röda nyponbär i förgrunden.

Jag kom till dåvarande sannatoriets begravningsplats och grundaren Johan Severin Almers gravsten.

Detta berörde mig, där små barn som dog på sannatoriet i tuberkulos, fick begravas här och varför kan ni själv läsa. Visste inte om att det fanns en begravningsplats här.

Gravkapellet.

Som synes var det i huvudsak personer långt ifrån som ligger här. Tog bara några bilder på gravstenar.
Ett tragiskt slut på livet för dessa stackare. Idag får man en spruta mot tuberkulos, så är det inget mer med den saken.

Avslutar min vandring med ett kort på Apelviksgården. Och där är jag framme vid bilen igen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0